Aviser og nyheter

Aviser og nyheter

Hvordan står det til med avisene nå om dagen? Det er mye snakk om lesertall for norske papiraviser, og disse har selvsagt forandret seg mye etter nettavisenes inntog i markedet. Det er likevel for tidlig å spå papiravisenes død, og nisjeavisene gjør det kanskje bedre enn noen gang.

Hvis du leser mye DN eller Finansavisen er du kanskje svært belest på områder som aksjer, valuta, og forbrukslån gjennom aktører slik som https://www.centum.no. Mens hvis du heller foretrekker aviser som Morgenbladet og Klassekampen, er du nok mer opptatt av politikk, kultur og andre samfunnsspørsmål.

Dette er uansett noe av det fine med avistilbudet i Norge, nettopp det at det er en avis for alle. Norges kanskje mest populære avis er nok VG, men også lokalaviser står sterkt over hele landet. Mye av grunnen til dette skyldes pressestøtten, som er ganske unik i Norge – og som er med på å sikre et godt tilbud til alle landets innbyggere. Her er en komplett liste over norske aviser for den som er nysgjerrig på utvalget.

Hvor viktig er det å lese aviser?

Man trenger ikke nødvendigvis å lese aviser for å få med seg nyhetene, da man også får disse servert på TV og i sosiale medier. Likevel er avsier en viktig del av samfunnsdebatten, og for alle som ønsker å være oppdatert – er det å lese aviser en viktig aktivitet.

Å lese avis kan også være kos, det er noe man gjør over en kopp kaffe eller en lang helgefrokost. Om sommeren kan man også ta med seg avisen ut i hagen eller i parken, eller man kan lese den på bussen på vei til jobb. Nei, det virker ikke som om avisen kommer til å gå ut av mote med det første.

Men man trenger selvsagt ikke å lese en papiravis, det er helt innafor å lese nyhetene på mobilen –og slike lesertall øker hvert eneste år. Spesielt «fast news» er godt tilpasset nettavisene, som er først ute med det siste. På en måte kan man si at papiraviser er for analyser og dyptpløyende analyser, mens nettaviser er for løpende oppdateringer av nyhetsbildet – slik det er akkurat nå.

Nettavisene har på mange måter gjort nyheter tilgjengelig for mange flere, da de kun er et tastetrykk unna. Mange nettaviser deler også nyhetssaker på sosiale medier, slik at man kan følge med – selv om man ikke besøker nettavisenes domene.

En ny trend?

Samtidig som nyheter er mer tilgjengelig enn tidligere, vokser også markedet for ukesaviser og magasiner. Dette kan sies å være en ny trend, da det er mange som ønsker litt mer «kjøtt på benet» når det kommer til nyhetsanalyser. Det blir spennende å se om denne trenden varer, eller om nettavisene også blir bedre på dette etterhvert.